Etusivu

sunnuntai 29. tammikuuta 2017

Kyllin hyvä



Oletko sinä piiskannut itseäsi riittävästi? Oletko suorittanut? Vetänyt itsesi äärirajoille? Oletko ehkä rääkännyt itseäsi kuntosaleilla tai lenkkipoluilla jaksamaan yli voimiesi?

Kylli Kukin kirja Kyllin hyvä - lempeämmän elämän käsikirja kannustaa olemaan armollinen ja lempeä itselle kaikilla elämän osa-alueilla. Hän kehoittaa muun muassa kesyttämään stressin ja nauttimaan omasta naisellisuudesta. Suosittelen lukemaan, mikäli koet, että olet suorittanut elämässäsi riittävästi tai kaipaat itsesi piiskaamisen tilalle lempeyttä. 





Luin kirjan pari vuotta sitten ensimmäisen kerran. Nautin kirjasta jo silloin. Kirjassa on paljon venyttelyohjeita mm. selän liikkuvuuden lisäämiseksi sekä muita harjoituksia. Ensimmäisellä kerralla luin vain kirjan keskittymättä harjoituksiin. Sain kuitenkin jo silloin paljon irti kirjasta, siitä kuinka kohdella itseä, kuinka puhua itselle ystävällisesti tai kuinka hengittää oikein. Kylli kertoo kirjassaan myös oman tarinansa, siitä kuinka hänestä tuli urheilija, kuinka tuo raadollinen maailma jäi hänen taakseen ja hänestä kasvoi pehmeämmän elämän puolesta puhuja. Hän tuo myös 10 askelta onneen neuvot, kuten esimerkiksi: pidä digipaasto kerran viikossa, zoomaa positiivisuuteen, kitke ajatustesi rikkaruohot (kielteiset ajatukset), ole kärsivällinen, lue satuja ja kuuntele musiikkia.

Nyt luin tämän kirjan uudelleen, sillä tarvitsin vinkkejä kuinka tukea erään asiakkaani selän liikkuvuutta sekä parantaa yleisesti hänen kehonsa liikkuvuutta turvallisesti. Kylli Kuk kirjoittaa tässä kirjassa hyvin selkeästi, ymmärrettävästi ja hauskalla tavalla mm. välilevyjen sielunelämästä. Hän kuvaa selkää pieneksi lapseksi, joka hakee huomiota. Jos häntä ei huomioida, alkaa kitinä ja jos vielä tuohon kitinäänkään ei kiinnitä huomiota, alkaa lapsi ulista. Näin käy myös selkämme kanssa. Jos emme huomio sitä ajoissa, sen pienet kitinät muuttuvat suuremmiksi oireiluiksi. 






Tällä kertaa teinkin lähes kaikki kirjan harjoitukset ja venyttelyt myös itse. Ja ai, että ne tekivät myös minun keholleni hyvää, vaikka kehoni melko liikkuva onkin. Monet harjoitukset olivat minulle entuudestaan joogasta tuttuja, mutta oli joukossa uusiakin. Ehkäpä jotain jääkin omaan arkeenikin jossain muodossa. Vaikka keho ei kaipaa venyttelyä tai muuta liikettä, voi tämä kirja antaa uudenlaisen näkökannan elämään. 

Kirjan energisoivat kuvat ja Kyllin tavasta kirjoittaa saa voimaa ja iloa! Tai ainakin minä tykkään! 


2 kommenttia:

  1. Minä luin kirjan varmaankin pari vuotta sitten, voisikin taas lukea uudelleen. Varmaan taas vähän uusin silmin lukisin kirjaa. Minultakin jäi silloin harjoitukset tekemättä, nyt voisi paneutua niihinkin.

    Kiva kun palautit mieleeni tämän kirjan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä luinkin kirjan nyt uusin silmin, aiemmin venyttelyt/ harjoitukset eivät tuntuneet ajankohtaisille, mutta nyt olikin mukava kokeilla näitä! Tähän kirjaan onkin helppo palata uudelleen!

      Poista

Kiitos kommentistasi!