Etusivu

sunnuntai 3. huhtikuuta 2016

Entä kun kaikki mättää?




Viime postaukseni jälkeen minulta kysyttiin, että mitkä ovat ne ”temput” mitä teen, kun tiedän, että minun on irtipäästettävä irti jostain ikävästä tunteesta tai ajatuksesta tms. Miten oikeasti voi irrottaa itsensä negatiivisista ajatuskeloista?



Niin, tiedättehän sen tunteen, kun jotain asiaa alkaa pohtia mielessä ja se meinaa vallata kaiken tilan. Yhtäkkiä kaikki kauneus ja tuoreus elämästä on kadonnut ja tilalla on surua ja murhetta, josta ei meinaa päästä eroon. Työkaveri on saattanut sanoa ohimennen pahasti, ja nuo sanat vellovat mielessä vielä seuraavanakin päivänä. Puoliso on ärsyttänyt tavalla tai toisella ja tuo ärsyyntyminen saa vallan mielessä ja kehossa niin, että ajatuksiin ei meinaa mahtua muuta kuin, että mitä sanon takaisin kun sopiva tilaisuus tulee. Jokin asia ei suju niin kuin olisimme sen halunneet sujuvan ja tunnemme tästä suuttumusta ja ärtymystä. Saatamme pohtia ja sanoa ystävillemmekin kuinka asian olisi kuulunut mennä, jotta olisimme voineet, tunteneet, olleet onnellisia yms. Niin kuluttavaa. Niin uuvuttavaa. Ja niin energiaa vievää. Mutta kaikki varmasti tunnistavat tämän fiiliksen ainakin jossain vaiheessa elämässään. Olemmehan ihmisiä ja inhimillisiä.

Kaikilla meillä onkin vaikeita päiviä ja joskus pidempiäkin vaikeita aikoja. Haasteet ja vastoinkäymiset kuuluvat elämään ja ne voivat olla joskus jopa kaikkein parhaimpia opetuksia mitä meille on koskaan sattunut. Mutta vellominen niissä pidemmän päälle ei vie meitä eteenpäin.

Minä laadin itselleni joskus suunnitelman mitä teen, kun ego meinaa ottaa minusta vallan ja asioiden vatvominen tuntuu jäävän päälle. Se on hyvin yksinkertainen. Se on suunnitelma pahan päivän varalle. Se on lista siitä, miten voi piristää itseään huonolla hetkellä. Eli tässä ovat ne ”temput”, joita minä teen huonolla hetkellä (tai ainakin pyrin tekemään), sillä hetkellä kun huomaan, että ajatukseni alkavat kiertää vain samaa rataa ja fiilis alkaa painua miinukselle.

  1. Hengitä muutaman kerran oikein syvään nenän kautta ja puhalla suun kautta voimakkaasti ulos
  2. Käy lenkillä, juokse! Tai mene metsään rauhalliselle kävelylle raittiiseen ilmaan
  3. Kuuntele musiikkia - soita omaa ”tsemppaus-soittolistaa"
  4. Mene suihkuun (tämä etenkin, jos ei ole mahdollisuutta lähteä heti ulos)
  5. Lue hyvää "ajatelma" – kirjaa


Pieni arkinenkin juttu voi muuttaa päivän kulkua. Mieti mikä sinut saa tuntemaan olosi hyväksi ja mistä sinä nautit. Tee näitä asioita silloin kun heikko hetki valtaa mielesi ja kehosi. Nauti elämästä edes pieni hetki, sillä tämä luo ihanampaa ja parempaa huomista juuri sinulle! Tee oma listasi pahan päivän varalle jos tahdot, mutta laita listaasi vain ne asiat, joista sinä tiedät hyötyväsi. Mitä pidempi lista, sitä parempi huominen. Ja mitä nopeammin ehtii murheiden märehtimisen keskeyttää sitä nopeammin ilo löytää takaisin elämään.


Iloa alkaneeseen huhtikuuhun!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!