Etusivu

lauantai 15. elokuuta 2015

Viikko ilman somea...

 
 

... alkaa minulla tänään. En ole kovin aktiivinen somessa. En päivitä blogiani kuin keskimäärin kerran tai kaksi viikossa. En ole bittinikkari, enkä useinkaan puhu samaa kieltä teknisten laitteiden kanssa. Silti minulla kuluu paljon aikaa iltaisin lasteni mentyä nukkumaan netissä. Päivän aikana tulee puhelimesta liian helposti tarkastettua sähköpostit. En koskaan käytä nettiä syödessäni, enkä koskaan mene vastaamaan edes puheluun jos luen lapsilleni iltasatua. Silti huomaan tilanteita - joskus, ei usein, mutta silti liian usein, sillä asian huomaan ja se vaivaa minua - vastaavani lapsilleni heidän kysymyksiinsä niin, että minulla on puhelin kädessäni. Liian usein tulee tarkastettua jotain netistä, vaikka todellisuudessa ei olisi välttämättä tarve. Usein ajattelen nopeasti vain vilkaisevani facebookin päivitykset, ja huomaankin aikaa kuluneen paljon enemmän kuin ajattelin. Liian usein olen luuri kädessä puhumatta siihen.
 
Nyt siis aion olla viikon täysin ilman somea, niinkin ihana, tärkeä ja hyvä yhteydenpidon väline se tänä päivänä onkaan. En ole lainkaan sitä mieltä ettei sosiaalista mediaa pitäisi olla. Somen ansiosta tiedän pystyväni pitämään yhteyttä niihinkin ihmisiin, joihin varmasti muuttojen ja muiden elämäntilanteiden takia välit olisivat jääneet. Olen löytänyt lapsuudenaikaisia ystäviäni somen avulla, joihin en ollut ollut vuosiin yhteyksissä. Kuitenkin uskon, että joskus on tilanteita joilloin täytyy osata vetää raja. Tunnen ja tiedän nuoria, ja kyllä aikuisiakin, jotka ovat käytännössä lähes kaiken aikansa somen maailmassa. On upeaa, että ihmisellä on yhteisöjä, näitä tarvitaan, ehkä joskus on vain syytä keskittyä läsnäoleviin ihmissuhteisiin ja reaalielämään ja olla ja elää niissä, ilman ylimääräistä piippausta taskusta. Toki tiedän, että yksinäisille ja heille joiden on vaikea luoda ystävyyssuhteita reaalielämässä sosiaalinen media voi olla todellinen pelastus. Mutta minä tarvitsen tai koen nyt tarvetta kokeilla viikkoa ilman somea. Arki on perheessämme alkanut, koululaiset palanneet kouluun ja tahdon olla paikalla, joka solulla.

Läsnäolo arjessa vaatiikin keskittymistä yhteen asiaan kerrallaan ja nyt aion keskittyä viikon elämääni, arkeeni, siihen mitä siinä milläkin hetkellä on, ilman luuria kädessäni. Koen ja näen sen suorana lähetyksenä, en toisella korvalla tai toisella jalalla, vaan täysillä, tässä ja nyt hetkessä. Kokeilen mitä minulle tapahtuu vain tässä reaalielämässä.
 
 
 
 

2 kommenttia:

  1. Tekisi minullekin hyvää olla viikko ilman somea. Vaikka en ole somen suurkuluttaja enkä edes lue nettiä kännykän kautta, niin silti huomaan aivan liian usein tsekkaavani vain vähän facebookia tai blogeja. Olen nyt yrittänyt järkeistää omia työskentelytottumuksia etten työpäivän aikana enää tee someseikkailuja ja se on onnistunut suht hyvin. Tästä aiheesta on tulossa blogipostauskin. Mutta iltaisin vähän turhan usein avautuu some.

    Mukavaa sometonta viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti, saa nähdä mitä minulle tapahtuu, onko viikko liian pitkä aika... Joskus on kuitenkin hyvä irtautua totutuista tavoista ja kokeilla jotain muuta, tälläkin saralla.

      Poista

Kiitos kommentistasi!