Etusivu

lauantai 13. kesäkuuta 2015

Syötävän hyvä mansikkaraakakakku

 
Tein taannoin elämäni ensimmäisen raakakakun! Se onnistui ja se oli elämäni myös elämäni paras syömäni raakakakku! Joten vaikka tämä blogi ei olekaan ruokablogi, eikä taitoni tai innostukseni  kyllä riittäisivätkään siihen, niin tätä ohjetta en voi olla jakamatta. Niin syötävän hyvää kakkua tuli.
 
Koululaistemme kommentit, kun esittelin kakun terveellisenä raakakakkuna olivat jotakuinkin tämän tapaisia "onks tää jotain gluteenitonta kuivaa kakkua", "siis ei ollenkaan vai sokeria, just!" "en kyllä syö" "äiti on tehny uuden kokeilun...". Mutta rohkaistuttuaan maistamaan alkoi kuulua "saaks tätä lisää?", "voiksä tehdä tätä äiti ainakin kolme mun synttäreille". Eli en vain minä pitänyt tästä, vaan kakku hujahti niin nopeasti parempiin suihin, että vasta viimeistä palaa viedessä tajusin napata nopeasti kuvankin (on siis kuitenkin todistusaineistoa tästä onnistumisesta).
 
 
En ole koskaan viihtynyt keittiössä. En ole nauttinut erityisesti ruoanlaitosta, puhumattakaan leipomisesta. Monet naurut olen saanut kuin myös lähipiirini, kun olen tehnyt jotain itselleni uutta keittiössä. Luovuutta ei ole minulle jaettu keittiön puolelle, sen olen useampaan kertaan todennut. Piparien leipominen yhdessä lasten kanssa jouluna on ihanaa, siitä nautin, mutta sekin onneksi voi tehdä valmiista pakastetaikinasta. Pullaa en ole koskaan leiponut. Niin, ihan totta.  Pakastepullia olen kyllä paistanut sitäkin enemmän. Olen kuitenkin vuosien mittaan huomannut voivani itse huomattavasti paremmin, kun olen kiinnittänyt huomiota mitä suuhuni laitan. Tämä kuitenkin vaatii sen, että ruokaa on pääasiassa itse laitettava. Nyt viime aikoina olen päättänyt keittiössä olemisenkin suhteen alkaa ajatella toisin, "minä osaa", "minä pystyn", "tämä on mukavaa". Ja tulosta on siis alkanut syntyä. Nyt siis tämän raakakakun muodossa. Jos tahdon syödä hyvin ja terveellisesti ja minun on ruokittava lapsenikin, niin miksi tekisin tätä hampaat irvessä, kun voin yrittää tästä nauttia edes hieman tai edes silloin tällöin.
 
Mutta itse kakkuun. Raaka-aineet ovat suht yksinkertaiset ja minä sain kaikki ainekset ihan tavan marketista, eli eli ei tarvitse lähteä ostamaan isoa purkkia jotain kallista erikoispulveria erikoiskaupoista, jota tulee käytettyä teelusikallinen. Kakku valmistui myös melko nopeasti, mikä tietenkin sopi minulle enemmän kuin hyvin. Aikaa kului ainesten pöydälle laittamisesta siihen, kun kakku meni pakastimeen noin 40 minuuttia. Eli jos olet yhtä aloittelija kuin minä raakakakkujen saralalla, etkä aiemmin tehnyt raakakakkuja, tästä voisi olla sopiva aloittaa! Sillä sinä onnistut, jos minäkin onnistuin. Kuva on viimeisestä palasta, joka ei ole edukseen, mutta maku korvasi ulkonäön.



 
Mansikkainen raakajuustokakku

Pohja
vajaa 2 desiä pekaanipähkinöitä (tai tilalle esim. manteleita ja saksanpähkinöitä)
reilu desi pehmeitä taateleita (n. 7 - 9 kpl)
ropsaus vuori/merisuolaa

Täyte
n. 4 dl (liotettuja) cashewpähkinöitä
2 sitruunan mehu
1 tl aitovaniljajauhetta tai 1 vaniljatangon siemenet
n. 1 dl (tai vähän alle) sulaa kookosöljyä*
1/2 dl - 1 dl hunajaa (vegaanit esim. kookosnektaria) 

2 dl (tai enemmän) mansikoita (minulla oli ainakin 3dl)



Muusaa pohjan ainekset yleiskoneella/sauvasekoittimella/blenderillä. Suolaa tulee siksi, että se tasapainottaa taateleiden makeutta. Hyvä koostumus on pehmeä muttei liian tahmainen. Painele / levitä taikina vuoan pohjalle.

Blendaa kaikki täytteen ainekset paitsi mansikat sileäksi. Kaikista pehmeimmän ja silkkisimmän koostumuksen saa tietysti mahdollisimman tehokkaalla blenderillä, ja täytettä kannattaa blendata ainakin pari minuuttia täydellä teholla. Ja pähkinät kannattaa muistaa liottaa etukäteen. Jos täyte tuntuu jähmeältä, voi sinne lisätä pienen tilkan vettä (tai säätää kookosöljyn määrää). Mutta makeutus oman maun mukaan, aluksi kannattaa laittaa vähemmän ja lisätä sitten varovasti jos tarve vaatii. Minä en tehnyt tätä vaan maistelin tuotosta, kun kaikki aineet olivat sekaisin ja ajattelin apua! Täyte maistui aivan liikaa minun makuuni kookosöljylle ja hunajalle, mutta onneksi tämä ei kuitenkaan valmiina maistunutkaan enää niin voimakkaasti.

Lusikoi n. 2/3 täytteestä pohjan päälle, ja blendaa sitten mansikat lopun täytteen kanssa. Kaada vaaleanpunainen seos vuokaan. 

Ja nyt kakku pakastimeen jähmettymään.  Kakun koosta riippuen se on valmista tarjoiltavaksi parin tunnin sisällä (isomman kakun saat lisäämällä kaikkia aineksia). Minä unohdin kakun huomattavasti pidemmäksi aikaa pakkaseen, mutta ei tuosta ollut haittaa. Kakku suli rauhassa jääkaapissa hetken ennen tarjoilua ja maistui hyvälle. Tämä ohje alkuperää en pystynyt metsästämään, sillä jo aikoja sitten tästä haaveilin ja olin raapustanut ohjeen paperinpalalle. Ohjeita uudelleen selatessa huomasin, että joissain ohjeissa oli käytetty myös banaania täytteessä, taidan kokeilla sen lisäämistä ensi kerralla. Netti on kyllä pullollaan erilaisia raakakakun ohjeita, eli sieltä metsästämään mieluista, jos tämä ei kutsunut puoleensa.

Mukavia herkutteluhetkiä!
 

2 kommenttia:

  1. Meillä on aika samanlainen ruuanlaitto- ja leipomishistoria...minä en ole raakakakkua ikinä tehnyt, koska olen jo valmiiksi ajatellut, että sen tekeminen on liian vaikeaa minulle. Pitäisiköhän minun kokeilla juhannukseksi mansikkaraakakakkua? Sait sen kuulostamaan niin hyvältä ja helpolta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin minäkin ajattelin pitkään, että raakakakut ovat liian vaikeita minulle, mutta kokemuksellani voin nyt todeta tämän kakun olevan todella paljon helpompi kuin tavallinen täytekakku vatkaamisineen ja paistamisineen ym. Kokeile ihmeessä! Ylläty ja yllätä perheesikin! ilmoita sitten miten meni, kun olet tehnyt... :).

      Poista

Kiitos kommentistasi!