Etusivu

sunnuntai 29. maaliskuuta 2015

Näillä selätät kevätväsymyksen!

 
Viimeksi kirjoittelin postausta kevätväsymyksen kynsissä. Ja heräsi ajatus, kuinka sen väsymyksen oikeasti voi selättää. Eräs ihana blogini lukija kommentoikin (kiitos Nunu!) viime postaukseeni, että jo kun tekee VÄHÄN voi saada otteen elämästä. Kun on tunne, että kaikki maailman asiat kasautuvat, kaikki on rempallaan, kaikki on puolitiessä, kaikkea tekemistä vain on liikaa, saattaa todellakin riittää, että tekee vähän. Ei tarvitse kaikkia kaappeja koluta, kun yleistä tunnetilaa ja omaa fiilistä voi saada muutettua.

Mutta tässä tulevat nyt minun vinkkini kevätväsymyksen selättämiseksi. Nämä ovat yhtälailla niin minulle itselleni kuin myös sinulle.
 
Ole hyvä. Ota itsellesi se, mikä sopii hetkeesi nyt. ♥




  • Ole lempeä ja armollinen itsellesi! Teetkö sitä mitä pitää tehdä vai mistä pidät? onkin hyvä kysyä itseltään, kun uuvuttaa. Usein huomaamattamme asetamme itse itsellemme vaatimustason tietylle korkeudelle kuuntelematta kehoa ja sen viestejä. Keväällä mieli voi virkistyä nopeastikin lisääntyneen valoisuuden ansiosta, mutta keho saattaa vasta heräillä talven ”kohmeudesta”. Tällöin on viisautta laskea omaa rimaa alemmas. Onko oikeasti pakko tehdä kaikki ne asiat, jotka mielessä pyörivät? Voisiko jonkin asian jättää odottamaan ja tehdä sitä mikä tällä hetkellä tuo itselle hyvää mieltä? Mitä tapahtuisi, jos kuorisitkin itsesi turhista velvollisuuksista ja vapauttaisit tähän hetkeen?
  • Ylös, ulos ja lenkille! Säännöllinen liikunta auttaa pitämään kehon energisenä ja mielen virkeänä. Liikunta auttaa myös vahvistumaan sisäisesti. Sitä paitsi, kun lähtee ulos, ei näe sisällä vilistäviä villakoiria tai tahroja ikkunalasissa. Testattu on.
  • Puhdista ja siivoa koti kaikesta turhasta ja ylimääräisestä! Edes vähän. Anna tilaa uudelle, valolle, ilolle ja läsnäololle. Karsi turhat tavarat pois, laita kiertoon, myyntiin tai lahjoita hyväntekeväisyyteen. Kun lahjoittaa tavaroita pois, joita ei enää tarvitse, tuo se mukanaan luontaista hyvää mieltä. Tällöin siivoaminenkin käy helpommaksi, kun on vähemmän tavaraa ympärillä, ainakin näin lapsiperheellisenä toimii.
  • Keskity hyvään! Ole tyytyväinen siihen mitä sinulla jo on, älä keskity siihen mitä sinulta puuttuu. Negatiivisten ajatusten juoksuun on helppo lähteä mukaan. Jatkuvasti näihin takertumalla ei kuitenkaan edistä omaa hyvinvointiaan. Omilla ajatuksilla on suuri voima meidän tunteisiimme ja tätä kautta koko kehoomme. Tiedän omasta kokemuksesta, että kun aamulla herää ja ajattelee mielessään ”mitähän ihanaa tänään tapahtuu”, on varmasti eri fiilis koko kehossa, kuin ajatellen ”hemmetti, mikä päivä on tulossa”. Kokeilepa vaikka.
  • Hiljennä, pysähdy tai vedä käsijarrua tarvittaessa! Jos elämä tuntuu yhdeltä suoritussirkukselta ja kiire valloittaa arjen, ei ehdi pysähtyä tienvarren juuri nousseiden kukkien ääreen, ei haista sateen kostuttamaa maata tai kuule lintujen kevätfanfaaria. Tällöin kevät lipuu kuin huomaamatta ohi. Kiire saavuttaa, suorittaa ja selviytyä sokeuttaa ja kuurouttaa ihmisen arjen merkityksellisille asioille. Tällöin ei huomaakaan ääniä tai tuoksuja ympärillä, räystäältä tippuvia kimaltavia vesipisaroita. Näissä pienissä hetkissä on kuitenkin koko elämä, näissä hetkissä on tämä kevät.
  • Kiitollisuus arjen pienistä iloista auttaa arvottamamaan elämän uudelleen. Pienen mietinnän jälkeen varmasti yllätyt kuinka paljosta voitkaan olla kiitollinen. Kiitollisuutta voi harjoitella vaikka listaamalla jonkin aikaa päivittäin omat kiitollisuuden aiheet ylös. Tämän on todettukin lisäävän onnellisuuden tunnetta ja se auttaa näkemään myös kaikki ne asiat omassa elämässä, jotka ovat hyvin. 
  • Stressin hallinta on ensiarvoisen tärkeää ennaltaehkäistäessä uupumusta. Meditoi, nuku riittävästi, liiku, tue elimistöä terveellisellä ravinnolla, hemmottele ja huolehdi itsestäsi ja ihmissuhteistasi. Näiden (ja erityisesti tällä hetkellä tuon unen) ja joogan avulla minä voin hyvin. Pääasia, että pidät itsestäsi huolta, sillä tavalla mikä sinulle on hyväksi.
  • Tuo luontoa sisään tai osta kukkia! Onko kotonasi paikka tai kohta, jossa tunnet olosi stressaantuneeksi? Mieti mitä tuolle tilalle voisit tehdä. Voisitko tuoda tilaan jotain kaunista tai viedä vastaavasti jotain pois? Aina ei tarvitse tehdä kovinkaan suuria muutoksia saadakseen tunnetilaa muutettua.
  • Ole läsnä. Älä lainaa tätä päivää huomiselle, on minun yksi motto. Elä tässä ja nyt, nauti siitä mitä on nyt ja hyväksy se mikä on, sillä se kuitenkin on juuri sillä hetkellä sellainen kuin on. 
  • Älä vertaile! Jokaisella meillä on omat kipukohtamme ja kasvunpaikkamme. Toisiin vertaileminen aiheuttaa suurta hallaa itselle. Jos koti ei ole kuin naapurin sisustuslehden viimeistä desingia tai oma kroppa toppavaatteista riisuttua ei ole rantakuntoinen, anna olla. Hyväksy itsesi. Olet ihana sellaisena kuin olet. Ja jos todella kaipaat muutosta johonkin kohtaan itsessäsi, tartu härkää sarvista ja muuta se. Hiljaa hyvä tulee.

Näillä uskon väsymyksen helpottavan. Ainakin vähenevän. Minullakin alkaa aurinko sisälläni jo hiljalleen loistaa muutaman hyvin nukutun yön jälkeen. Ihanaa! Ja onneksi! Unen puute on muuten melko tehokas kidutuskeino, sille se ainakin minun kehossani tuntuu. Eli jos tunnet itsesi väsyneeksi, nuku. Saattaa kevätväsymys lähteä ihan silläkin.

Ja hei, vielä on pari päivää aikaa ottaa osaa leffalippu arvontaan.
 
 
Hymyä päivääsi!
 
 
 
 

2 kommenttia:

  1. Olipa hyviä vinkkejä, minullakin noista käytössä hyvin moni. On niin eri asia aloittaa aamu miettimällä "mitähän kivaa tämä päivä tuo tullessaan" kuin olla naama näkkärillä jo heti aamusta alkaen. Minä satsaan hyvin uniin, leikkokukkiin ruokapöydässä, ulkoiluun ja mindfulnessiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Minäkin tykkään leikkokukista ruokapöydällä :).

      Poista

Kiitos kommentistasi!