Etusivu

torstai 1. tammikuuta 2015

Uusi vuosi - uuden alku



Edessä on sata ovea, tuhat tietä.
Valitse sydämellä, punnitse tunteella,
käytä hiven järkeä.
Ovet on tehty avattaviksi,
tiet tallattaviksi, elämä elettäväksi.
Jos erehdyt, uskalla itkeä,
uskalla nauraa, uskalla muuttaa suuntaa.
Ei mikään kasva ilman vettä,
ei ihminen kypsy ilman kyynelittä.
Mutta silti odota parasta, äläkä pelkää pahinta, niin saat mitä ansaiset.”
 

Tämä on minun muistutukseni itselleni tälle uudelle vuodelle, mutta ota ihmeessä sinäkin, jos tarvitset. Elämä avautuu ja ovet aukeavat niille, ketkä niistä ovat valmiita kulkemaan. Minun aikani on nyt, tässä näin ja tänä vuonna, näin päätin ja tältä minusta nyt tuntuu! Aion tehdä tästä vuodesta yhden elämäni parhaimmista, tärkeimmistä ja muistorikkaimmista. Ja kuinka sen aion tehdä? No se onkin toinen juttu. 
 

Aloin jo joulun kiireettöminä päivinä pohtia mitä minä tulevalta vuodelta haluan. Ja tajusin, että loppuviimein olin tätä pohdintaa jo tehnyt kauan. Saadessani selville mitä haluan, aloin miettiä mikä minua estää tekemästä niitä muutoksia mitä haluan nyt heti tässä näin. Sillä kaikki hetket, niin tänään kuin huomennakin ovat yhtä hyviä. Joten jos muutosta haluaa, kannattaa se aloittaa heti,  joskus riittää hyvinkin pienet askeleet, sillä jokainen otettu askel on kuitenkin jo muutosta.

Vaikka muutoksen voikin yleensä tehdä heti, ihan mihin vuoden aikaan tahansa, niin vuoden vaihde on kuitenkin hyvä hetki summata mennyttä. Mistä edellisenä vuonna on voinut tuntea kiitollisuutta, mikä on ollut ihanaa, minkä haluaa säilyttää ja vaalia elämässäni eteenpäin ja mitä ei enää tarvitse kantaa mukanaan ja mistä voi luopua? Samaan aikaan katse siintää eteenpäin. Mitä hyvää minä voin elämälleni tehdä, jotta voin paremmin, elän enemmän omannäköistä elämääni ja tunnen itseni hyvinvoivaksi oman arkeni keskellä? Mitä haluan vuoden päästä muistella lämmöllä? Monet viettävätkin tipatonta tammikuuta, ostavat salijäsenyyden ja joku aloittaa herkkulakon. Kaikki ovat hyviä aikomuksia hyvinvoinnin kannalta. Minäkin olen joskus tehnyt lupauksen liikuttaa itseäni enemmän. Mutta en enää pitkään aikaan. Lupaukseni itselleni ovat muuttuneet sitä mukaan mitä itse olen muuttunut. Ja välillä olen pohtinut miksi mitään edes lupaisin, pystynkö lupaukset pitämään ja kenelle viime kädessä lupaan.

Vuosi sitten lupasin itselleni nauraa ja iloita enemmän. Ja varmasti tämä tulikin toteutettua vuoden aikana, vaikka myös kyyneleitäkin viime vuoteen mahtui. Viime vuonna, minä tein myös henkisen päätöksen muuttaa elämäni suuntaa hitaammaksi ja omannäköisemmäksi. Lähdin opiskelemaan vyöhyketerapiaa, aloitin tämän blogin kirjoittamisen, ryhdyin joogaamaan säännöllisesti, kävin intuitiivisen kirjoittamisen kurssin, ja paljon muuta isompaa ja pienempää mahtui vuoteen. Astuin itselleni uusille, tuntemattomille poluille. Vuosi 2014 oli minulla myös päätösten ja irtipäästämisten aikaa. Välillä tämä tuntui tahmealta ja jopa rankalta. Päästin yksi kerrallaan irti omista rajoittavista uskomuksistani sekä asioista, joiden en enää kokenut palvelevan minua. Nyt kun katson mennyttä vuotta, tunnen kuitenkin iloa. Se on ollut hitaampi kuin edelliset ja se on ollut enemmän minun näköinen. Olen onnistunut.

Mutta mitä nyt tänä uutena vuotena… ajatukseni risteilivät paljon uudenvuodenlupauksen suhteen. Haluanko tehdä ”lupausta”? Mitä lupaisin jos lupaisin? Päädyin kuitenkin siihen, että tänä tulevana vuonna minä haluan ja aion kuunnella vielä enemmän itseäni ja toimia oman intuitioni johdattamana. Tätä minä teen jo nyt, mutta tahdon valjastaa sen elämääni pysyväksi. Tänä vuonna aion myös tehdä muutoksia elämässäni, jotta se näyttää ja tuntuu vielä enemmän minun näköiseltäni ja tämä tapahtuu sillä, että aion ottaa askeleita kohti omia unelmiani. Aion konkreettisesti valaa unelmilleni perustaa. En jää odottamaan parempaa hetkeä tai aikaa, vaan tämä käsillä oleva aika ja hetki ovat mahdollisia muutoksille ja minun unelmilleni, kuten myös sinun! Minä voin ja pystyn tavoitella omia unelmiani ja haaveitani, aivan yhtälailla kuin sinäkin.
 
 


Muutos on mahdollista vuoden jokaisena päivänä. Tänäänkin! Joten ulos mökistä, kopista, rajoitteista tai mistä ikinä sinun pitääkään päästä irtautumaan ja hihat heilumaan kohti omia unelmia ja omaa hyvinvointia!


Vuosi 2015 – tee siitä elämäsi paras, tärkein ja muistorikkain vuosi ikinä!


Tervetuloa uusi!
 

 

2 kommenttia:

Kiitos kommentistasi!