Etusivu

maanantai 5. tammikuuta 2015

Hyvinvointia etsimässä


Arki on alkanut jälleen loman jälkeen. Meillä oli pitkä loma, sille se ainakin minusta tuntui. Ihanaa, kun kellään ei ollut aamulla hoppu, vaan saimme nauttia hitaista aamuista ja aamiaisista. Minulle aamut ovat yksi vuorokauden parhaimmista ajoista, sillä yleensä jos saan aamun aloittaa "omaan tahtiini" on päiväkin mukavan soljuva. Mutta nyt nautimme arjesta ja sen tuomasta erilaisesta tahdista päiviin. Minäkin heräsin tänä aamuna 5.50 pirteänä tähän uuteen viikkoon ja päivään (tätä ei ole tapahtunut pitkään aikaan, ainakaan omasta vapaasta tahdosta).
 



 
Montaa päivää ei tätä kuukautta tai tätä uutta vuotta ole vielä mennyt, ja hämmästyksekseni ja ilokseni minun silmiini on pistänyt vaikka kuinka ja monta erilaista hyvinvointiin liittyvää haastetta. Ihan pysähdyin miettimään onko näitä ollut aiempinakin vuosina näin paljon ja ne vain eivät ole omiin silmiini sattuneet. Vai onko niin, että hyvinvointi vain kiinnostaa enemmän ja enemmän ihmisiä ja siitä syystä haasteitakin on enemmän. En tiedä. Ja loppujen lopuksi sillä ei ole väliä. Väliä on vain sillä, että jokainen, joka haluaa elämäänsä hyvinvointia, löytää ne omat keinot ja ehkä pienetkin jutut, joilla muuttaa arkeansa, elämäänsä, tottumuksiaan tai tapojaan, niin että voi hyvin. Ja mikäpä mukavampaa kuin osallistua haasteisiin, ainakin on joku tai jokin joka tsemppaa eteenpäin jaksamaan ja yrittämään ja näiden kautta voi saada paljon uusia ideoita ym. hyvinvointinsa suhteen. Aina kuitenkin kannattaa rikkoa omia rajojaan edes hieman ja kokeilla uusia juttuja, ainakin välillä.
 
Minä otin mielenkiinnosta osaa Facebookissa Toimiva keho- valmennuksien Tammikuun hyvinvointikalenteri-haasteeseen. Mukavan pieniä juttuja onkin ollut nyt muutama päivänä tiedossa, kuten eilen illalla kaksi tuntia ennen nukkumaan menoa suljin puhelimeni (pistin äänettömälle), tietokoneeni ja television. Minulle tämä oli haaste, sillä usein lasten mentyä nukkumaan, minä surffailen netissä, käyn Facebookissa tms. Tästä on tullut minulle enemmänkin tapa kuin poikkeus. Televisiota katselen nykyään harvoin, eli se ei ollut minulle ongelma, mutta tämä netti onkin toinen juttu. Mukavaa oli ollakin ilta ilman nettiä, Facebookia tms. Olipa paljon aikaa lukea! Enkä mitään tainnut menettää, päinvastoin. Silmiini on osunut monia muitakin haasteita lankutushaasteista painonhallintaan, ruokavaliomuutoksiin ja mielenhallintaan liittyviä haasteita, kuten Facebookin tietoinen tammikuu-haaste. Toivottavasti jokainen löytää omat jutut, joiden ansiosta voi hyvin.
 
Minä sain myös mieheltäni haasteen... hän ehdotti, että juoksisimme yhdessä tänä vuonna maratoonin, puolikkaan sellaisen. Tässä on minulle haastetta! Nyt kun olen tämän asian ääneen lausunut, niin ehkäpä pysyn mieheni kintereillä kesällä. Toivotaan ainakin näin. Ei muuta kuin tossua toisen eteen siis!
 
Hyvinvoivaa tammikuuta sinulle!

6 kommenttia:

  1. Minä mietin ihan samaa. Että onko nyt tammikuussa liikkeellä tavallista enemmän hyvinvointiin liittyviä haasteita vai osuuko ne nyt silmiini tavallista herkemmin. Minä seuraan Tietoista tammikuuta ja ilmoittauduin mukaan Written selfie - kirjoittamishaasteeseen. Itselläni isoin haaste lienee netinkäytön kohtuullisena pitäminen. Ja lempeys itselle.

    Hyvinvoivaa tammikuuta sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, tuo kirjoittamishaaste on pyörinyt minunkin mielessäni! Saa nähdä jos ottaisin osaa siihenkin. Nautin niin edellisestäkin kirjoittamishaasteesta,johon otin osaa.

      Tuo netin käyttö on kyllä juttu mikä vie salakavalasti paljon aikaa, jos siihen ei kiinnitä huomiota. Kirjan voi lukea kannesta kanteen ja se loppuu siihen, mutta netistä aukeaa aina uusi sivu edellisen jälkeen aina vaan...

      Iloista mieltä tähän talveen sinulle!

      Poista
  2. Nämä tammikuiset terveyshaasteet taas jotenkin onnistuu ärsyttämään mua :D Vaikka hyvä asiahan se pitäisi olla. Mutta kun ei. Jokin niissä tökkii. Ehkä se liika into aloitukseen joka monella jää siihen aloitukseen? :) Etenkin tipattoman tammikuun hehkutus ärsyttää ja (joulukiloihin liittyvät haasteet). Varsinkin tuo alkoholi on jotenkin niin nurin kurinen - ikään kuin se tuntuisi monelle antavan luvan ryypätä sitten koko vuosi ja leuhkia sillä ettei mitään alkoholiongelmaa ole kun pystyi olla kuukauden juomatta.

    Menee nyt ohi sun aiheen. Mutta itse voisin osallistua näihin melkein mikä muu kuu tahansa. Minulla on nähtävästi vain aina alkuvuodesta hirmuinen angsti päällä. :)

    Joka tapauksessa tsemppiä noihin haasteisiin joihin aiot osallistua! :)

    VastaaPoista
  3. Minä olen myös joskus pohtinut tuota tipatonta tammikuuta, että mikä ajatus siinä piilee!? Pohdin myös jo kirjoittaessani edellistä postausta uuden vuoden lupauksista, että miksi, vuoden vaihteessa tehdään "muutoksia" ja aikomuksia, sillä jokainen hetki on kuitenkin oikea aika ja hetki muutoksiin, jos näin oikeasti haluaa. Muutosten odottaminen ja aloittaminen vasta tulevaisuudessahan on SITKU elämää. Mutta minusta pääasia on se, että jokainen löytää ja valitsee itselleen sopivat konstit hyvinvointinsa tukemiseen, olipa ajankohta mikä hyvänsä.

    Kiitti tsempeistä, ainoo mihin oikeestaan tsemppiä tartten on juokseminen... :). Tuohon tammikuun hyvinvointikalenteri haasteeseen otin osaa puhtaasta mielenkiinnosta, tulisiko jotain uutta sieltä minulle!

    Iloisia päiviä sinulle! :)

    VastaaPoista
  4. Minä kanssa bongasin tuon tammikuun hyvinvointihaasteen ja yhtenä päämääränä kanssa tuo iltojen rauhoittaminen, ettei vielä sängyssäkin surffailisi netissä blogeja ja muuta lukien. Tänään olisi tarkoitus tuo aloittaa...eli viimeisiä kommentteja samalla kun nautin kupillisen rooibosta ennen kun painun sänkyyn vaikka kirjan kanssa. Tsemppiä haasteisiin ja hyvää alkanutta vuotta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukavia pikkujuttuja tässä hyvinvointihaasteessa... Mutta huomaan itsessäni,että minulla onkin tehtävää näissä omien iltojen rauhoittamisessa. Olin tuon yhden illan ilman nettiä ym.ja hyvin sujui, mutta tässähän minä nyt taas :). Hyvä, kun muistutit! Täytyy huomenna jatkaa iltojen rauhoittamista.

      Ihanaa alkanutta vuotta myös sinulle!

      Poista

Kiitos kommentistasi!