Etusivu

sunnuntai 9. marraskuuta 2014

Sanomaa sanoissa



Olen pienestä tytöstä asti kirjoittanut. Ensimmäisen päiväkirjan pitämisen aloitin jo heti ensimmäisellä luokalla opittuani kirjoittamaan. Joskus kirjoittamisessa oli pitkiä taukoja, joskus vuosiakin, jolloin kirjoittelin vain satunnaisesti. Joskus taas kirjoitin lähes päivittäin ja tekstiä syntyi sivutolkulla. Nuoruuden myllerryksissä löysin kirjoittamisesta kanavan avata ja selkiyttää ajatuksiani ja kokemuksiani. Opiskeluvuosina kirjoittaminen kuitenkin jäi. Ehkä kaikki opiskelutehtävät veivät kirjoitusinnostuksen tai ehkä tiedostamattani unohdin itseni enkä tästä syystä myöskään kirjoittanut.

Opiskeluiden jälkeen työelämä imi, enkä vieläkään kirjoitellut muuta kuin joskus kalenterin reunoihin tai joskus joihinkin irtopapereihin, jos oli jotain suurempaa elämässäni meneillään. Mutta esikoistani odottaessa aloin kirjoittaa raskausajan tuntemuksia, ja siitä se sitten taas lähti, yli yhdeksän vuotta sitten. Kirjoittamisesta tuli minulle uudelleen kanava purkaa omia tuntojani ja selkeyttää ajatuksiani. Kirjoitin niin ilosta kuin surusta, vihasta ja onnesta, purin papereille paljon pahaa ja kyyneleitä, kuin myös paljon kaunista ja rakkautta. Olen aina nauttinut kirjoittamisesta. Usein näitä blogitekstejäkin kirjoittaessa koen ihanan flow- fiiliksen, kun annan sormien vain liikkua näppäimistöllä ja ajatusten virrata.

Ilmoittauduin viime kuussa Katri Syvärisen pitämälle intuitiivisen kirjoittamisen kurssille Linjassa itsesi kanssa. Tämän kurssin aikana olen käynyt läpi muun muassa arvojani ja omia vahvuuksiani. Olen saanut pohtia kuka minä oikeasti olen ja mitä minä haluan elämältäni ja onko elämäni minun näköistä niissä ympäristöissä, joissa olen ja vaikutan ja mikä on minun syvin elämäntarkoitukseni. Tämä on ollut erittäin antoisa ja avartava prosessi omaan itseen. Useamman vuoden painiskelin itseni kanssa kysymyksissä mitä minä haluan ja kuka minä olen, ja oikeastaan löysinkin näihin jo vastaukset. Olen tutkinut ja pohtinut omaa elämääni pintaa syvemmältä ja kuorinut itseäni kerros kerrokselta. Olen harjoitellut läsnäoloa tässä hetkessä, olen oppinut paljon uusia puolia itsestäni ja löytänyt vahvuuksia ja voimavaroja, joita en ole ymmärtänyt aina käyttääkään. En kuitenkaan osannut ajatella, että minä ja kynä voisimme olla ”yhtä”, en osannut ajatella kuinka syvälle omalle sieluuni voisinkaan matkata kirjoittamalla. Enkä todella osannut aavistaa miten paljon kirjoitan ja miten paljon painavaa, syvällistä asiaa voisin itsestäni kirjoittaa ja ihan vain minulle itselleni. Olen tehnyt oivalluksia oman käyttäytymiseni suhteen tietyissä ympäristöissä. Olen saanut vetää linjaa oman elämäni, ajatusteni ja tekemisteni suhteen. Olen saavuttanut jotain todella syvää, kaunista ja ihanaa. Jotain mistä en koskaan halua luopua. Olen löytänyt kanavan aitoon minään ja se on ollut minulla aina läsnä, en vain ole tätä ymmärtänyt, huomannut tai huomioinut. Olen löytänyt minuuteni ilman rooleja. Mieleni on kirkastunut entisestään ja minun sieluni on vapautunut eloon.





Intuitiivinen kirjoittaminen on vapaasti virtaavaa kirjoittamista, jossa kirjoittaja purkaa ajatuksiaan, tuntojaan ja kokemuksiaan. Kirjoittaessa voi alitajuiset tiedot nousta tietoisuuteen. Mikäli elämässä on meneillään jotain tapahtumia ja kokemuksia, jotka herättävät kysymyksiä, voi näitä purkaa myös kirjoittamalla samoin kuin menneitä tapahtumia. Vapaasti kirjoittaminen voi myös vapauttaa luovuuden ja kuten minulla kävi, voi päästä käsiksi omaan sisäiseen ääneen. Ääneen, joka ei tunne rooleja. Ääneen, joka kertoo totuuden, jos vain uskaltaa olla rehellinen itselleen. Olen joskus aiemmin kirjoittanut aamuisin intuitiivista vapaata tekstiä, niin sanottuja "aamusivuja", jolloin alitajunta tuottaa mielen hälinän takaa ajatuksia, joita ei muuten välttämättä kuule egon kamppaillessa omassa "tärkeässä" roolissaan. Mutta nyt tällä kirjoittamiskurssilla piti kirjoittaa annetusta aiheesta intuitiivisesti, systemaattisesti edeten. Ihana kurssi. Suosittelen lämpimästi kaikille kirjoittamisesta kiinnostuneille, innostuneille ja muuten vain, jotka haluavat itseensä tutustua.

Nyt ajattelen, etten koskaan lakkaa kirjoittamasta. Toki kokemuksesta tiedän, ettei koskaan pitäisi sanoa, ei koskaan. Mutta tämä kirjoittamisprosessi on avannut silmäni vielä enemmän auki mitä ne ovat koskaan olleet, olen tuntenut sanojen sanoman varpaideni päissä saakka. Olen tuntenut ihanan kihelmöinnin sormissani kirjoittaessani ja olen saanut iloita itsestäni. Ihanaaaaa! Tämä kurssi on nyt loppusuoralla. Hetken koin haikeutta ajatellessani tämän loppuvan, sitä ettei minulle enää aamuisin tule uusia kysymyksiä pohdittavaksi ja kirjoitettavaksi. Mutta toisaalta, en tarvitse kenenkään lupaa kirjoittamiseen, enkä tarvitse ketään ulkopuolista minua ohjeistamaan. Minä osaan kirjoittaa, minä tiedän reitin itseeni, minä haluan, pystyn ja voin. Vaikka joka päivä!


Olen todella kiitollinen tästä.
Tunnen ilon kuplivan sisälläni.
Tuntuu kuin kirjoittamisessa olisi taikaa.


Näissä tunnelmissa hyvää yötä ja iloa alkavaan viikkoosi!

 

Ps. Sain joku aika sitten yhteydenoton terveysportaalilta, joka ylläpitää terveyskeskus.fi sivustoja ja he halusivat liittää blogini heidän hyvinvointisivustolleen. Löydät blogini nyt myös sieltä. Siellä on äänestys meneillään blogeista, joten käyhän äänestämässä.

 

6 kommenttia:

  1. Olipa mukava lukea tuota tekstiä! Teksteistäsi näkyy, että ne on kirjoitettu flow-tilassa, teksti on soljuvaa ja sujuvaa. Minäkin näin tuon kirjoittamishaasteen, mutta sen aloitus osui mun yritystoiminnan kannalta kiireiseen aikaan, etten tällä kertaa osallistunut haasteeseen. Mutta nyt aloitin "Oman elämäni inventaario"-haasteen, jossa tulee myös tehtäviä sähköpostiini. Minusta on mukava kysymysten avulla pohtia omaa elämää.

    Mukavaa viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla Heli, kiitos!

      On varmasti mielenkiintoinen tuo oman elämän inventaario- haastekin! Kun se on ohi, olisi mukava kuulla miten sen koit. Yksi postausaihe siinä sinulle :). Mukavaa viikkoa sinulle myös!

      Poista
    2. Siis pystyykö noita s-posteja tilata jostain?

      Ihanalta kuulostaa tuo kirjoituskurssi ja mukava että se on auttanut itsensä löytämisessä. :)

      Poista
    3. Ne s-postit sisältyy kurssiin, eli uudet kysymykset päivän aiheesta / teemasta tulee aina aamuisin omaan sähköpostiin, jossa on linkki kurssin suljettuun verkkoympäristöön. Katri Syvärinen järjestää noita erilaisia intuitiivisen kirjoittamisen kursseja, kannattaa käydä tsekkaamassa, jos kiinnostaa. Oli kyllä ihana kurssi!

      Poista
  2. Hei Elina! Olet ihanasti kirjoittanut kirjoittamisen voimasta ja monet ajatuksesi tuntuivat tutuille. Ihanaa, että olet löytänyt taas uudelleen kirjoittamisen pariin - into ja ilo kirjoittaa huokuu teksteistäsi! Se on mieletön tunne, kun pääsee tuohon flow--tilaan ja erilaiset kurssit ovat kieltämättä hyvä keino herätellä sitä välillä uinuvaa kirjoittajasielua. Itse kävin joku vuosi sitten luovan kirjoittamisen kurssin ja sain siitä paljon - mielenkiintoiselta vaikutti myös tuo mainitsemasi kurssi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Mukava kuulla, että iloni ja intoni huokuivat tekstistäni. Onneksi järjestetään erilaisia kursseja, joilla herätellä omaa luovuutta ja monissa eri paikoissa. Minä koin tämän verkkokurssin nyt minulle sopivaksi vaihtoehdoksi.

      Poista

Kiitos kommentistasi!