Etusivu

tiistai 9. syyskuuta 2014

Äiti harrastaa!


Syksy on polkaistu meidän perheessä käyntiin myös harrastusten osalta. Viime viikolla suurin osa harrastuksista alkoivat (ainakin minun!), partio vielä lapsiemme harrastuksista odottelee alkua ja vanhimman poikani sukellusharrastus ei myöskään ole vielä startannut. Olen aina ajatellut, että jos lapsemme eivät halua harrastaa eivät harrasta. En tarkoituksella tuputa heille erilaisia harrastuksia, vaikka olenkin myös sitä mieltä, että monet harrastukset ovat hyviä ja tukevat lapsen kasvua ja kehitystä monella eri tapaa. Jokainen meistä tarvitsee onnistumisen kokemuksia, iloista ja innostavaa tekemistä, vastapainoa koululle, opiskeluille ja työlle. Harmillisen usein kalenterit täyttyvät vain harrastusmenoista ja koko perhe voi olla väsynyt jossain vaiheessa lasten harrastusten kuskaamisrumbaan tai siihen, että viikossa ei ehkä ole kuin yksi ilta tai ei välttämättä sitäkään, kun kukaan ei harrasta ja kaikki vain olisivat kotona.  Nyt meillä on tilanne, että kaikki poikiemme harrastukset ovat aivan kotimme lähellä (paitsi vanhimman sukellus).  Näihin harrastuksiin he pääsevät itse kulkemaan parina iltana viikossa. En siis joudu kuskaamaan ja odottelemaan missään pimeinä sateisina iltoina lapsiamme harrastusten parista kotiin. Tuo sukellusharrastuskin osuu sunnuntaille, ja ehkäpä se onkin ihana syy lähteä koko perheenkin kanssa uimaan samaan aikaan, kun vanhin harjoittelee pinnan alla oloa eri altaalla.

Minä puolestani olen useamman vuoden venynyt omien harrastusteni suhteen. On ollut jäsenyttää milloin minnekin liikuntakeskukseen, jossa onneksi jumppia ym. on mennyt vähän mihin aikaan tahansa ja milloin tahansa, että on voinut mennä silloin kun pääsee. Tämä on kuitenkin johtanut siihen, että usein oma harrastaminen on kuitenkin jäänyt tai siirtynyt seuraavalle viikolle tms.  Viiden hengen perheessä kun tahtoo vähän aina tulla jollekin jotakin, ja minä usein olen ollut se, joka on joustanut jo ihan siitä loogisesta syystä että mieheni on välillä pitkiä aikoja pois arjestamme. Lapseni ovat lisäksi siinä iässä, että nuorimmainen ei vielä menesty liikuntakeskusten lapsiparkeissa ja vanhimmat eivät niissä viihdy. NYT päätin, että tänä syksynä on kuitenkin toisin. Minä harrastan ja tiettyinä päivinä, enkä niistä kovin helposti tingi. Pidemmän aikaa on nimittäin tuntunut, että kehoni on huutanut niin paljon liikunnan perään, että tätä huutoa on nyt kuunneltava.  Elokuu meni eri liikuntakeskusten kalentereita selaillessa mihin ja milloin voisin, pääsisin ja haluaisin mennä. Ja nyt ne on löydetty, maksettu ja jopa lastenhoito sovittu minun harrastuspäivilleni lähes koko syksyksi, jos mieheni ei ole kotona noina päivinä! Jihuu! Nyt en voi laistaa, venyä tms. tämä on vain minulle! Viime viikolla minulla alkoi myös kauan odottamani jooga. Ihanaa, siitä riittäisi nyt niin asiaa, että taidan postata siitä joku toinen kerta.

Liikunnan lisäksi nautin käsitöiden tekemisestä. Viime vuoden innostuin virkkaamaan mattoja, nyt en enää niitä voi tehdä (ainakaan omaan kotiimme), sillä enää ei ole paikkaa mihin niitä kodissamme laittaisin. Kädet odottavat jo jotain tekemistä, mutta vielä en ole saanut inspiraatiota mihinkään. Sitä odotellessa, ideoita otetaan vastaan. Lisäksi luen, joka päivä tai lähinnä ilta. Tällä hetkellä minulla on meneillään Ruediger Schachen kirja Sydänmagneetti, vetovoiman salaisuus. Katson nykyään todella vähän telkkaria. En tiedä olenko tullut vanhaksi, vai mitä, mutta jotenkin tuntuu, ettei televisiosta tulee enää oikein mitään mielenkiintoista katseltavaa, vaikka kanaviahan on vaikka kuinka. Ja sitten tietenkin kirjoitan... tämä on minun harrastus, nautin tästäkin, saan iloa ja oivalluksia kirjoittamalla.

 
Tässä minun harrastuksiani. Minun vastapainoani arjelleni, minun tapaani rentoutua ja nollata päätä. Pään nollaukseen ja rentoumiseen minulla kyllä auttavat myös hiljaisuus, itseni kuunteleminen ja meditointi. Mitä sinä harrastat ja ammennat voimaa? 
 

2 kommenttia:

  1. Ihania kirjoja sun pinossasi! Minusta tuntuu, että harrastan tällä hetkellä yrittäjyyttä...mutta kunhan nämä aloitushässäkät on ohi, haluaisin alkaa käydä pilateksessa tai joogassa.

    Käyn lenkillä, luen, teen käsitöitä, bloggaan, meditoin...siinäpä niitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, eikö olekin ihanaa, että voit sanoa harrastavasi yrittäjyyttä! Se on sinun unelmaasi, vaikka on työtä ja varmasti sitä usein vaatiikin (erityisesti alussa) voit sanoa sitä harrastukseksi, hienoa :).

      Ja hienot harrastukset sinullakin ;)

      Poista

Kiitos kommentistasi!